Profesorul-consilier şcolar din cabinetul de consiliere psihopedagogică are următoarele atribuţii:
a) colaborează cu personalul din compartimentele din cadrul CJRAE Mehedinți, cu ceilalţi profesori-consilieri şcolari din reţeaua CJRAE Mehedinți, cu profesorii-logopezi, cu CEOSP, cu personalul didactic, didactic auxiliar şi administrativ al unităţii de învăţământ în care funcţionează cabinetul şcolar de asistenţă psihopedagogică, cu instituţii guvernamentale şi non-guvernamentale cu atribuţii similare, complementare sau  conexe în domeniul educaţional;
b) realizează investigarea psihopedagogică a antepreşcolarilor, preşcolarilor şi elevilor, cu acordul părinţilor/tutorilor legali, la nevoie, la solicitarea cadrelor didactice, a beneficiarilor primari şi secundari;
c) asigură consilierea vocaţională, orientarea şcolară şi profesională a elevilor, cu precădere a celor din anii terminali ai învăţământului gimnazial şi liceal, în colaborare cu profesorii clasei şi cu dirigintele, printr-un set de minimum cinci activităţi de consiliere şi orientare a carierei/an şcolar;
d) asigură asistenţă şi consiliere psihopedagogică individuală şi de grup/colectivă pentru preşcolari/elevi în problematici specifice: cunoaştere, autocunoaştere şi intercunoaştere, adaptarea antepreşcolarilor/  preşcolarilor/elevilor la mediul şcolar, integrarea socială şi culturală a antepreşcolarilor/ preşcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei şi al unităţii de învăţământ, formarea abilităţilor sociale şi emoţionale,  competenţei „a învăţa să înveţi” şi a abilităţilor de autoreglare emoţională, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-familie;
e) asigură informare, consultanţă şi sprijin pentru cadre didactice în problematici specifice: adaptarea şcolii la nevoile preşcolarilor/elevilor, incluziunea şcolară a preşcolarilor/elevilor cu CES şi în risc de excluziune şcolară, optimizarea relaţiilor şcoală-elevi-familie ş.a.;
f) asigură informare, consultanţă şi sprijin pentru părinţi/tutori/ reprezentanţi legali în problematici specifice: incluziunea şcolară a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor cu CES şi în risc de excluziune şcolară ş.a.;
g) furnizează activităţi de informare, consiliere şi sprijin pentru personalul unităţilor de învăţământ şi pentru copii/elevi în scopul prevenirii traficului şi consumului de droguri/ substanţe interzise, a delincvenţei şi predelincvenţei juvenile şi a altor comportamente de risc, precum şi a oricărei forme de violenţă în spaţiul şcolar, inclusiv bullying, cyberbullying, precum şi activităţi de prevenire şi diminuare a factorilor care determină tulburări comportamentale, prin consultarea/în colaborare cu profesoriipsihologi;
h) realizează evaluarea, depistarea, intervenţia timpurie, asistenţa psihopedagogică şi monitorizarea corespunzătoare a tuturor copiilor identificaţi cu abilităţi adaptative cognitive şi/sau socioemoţionale scăzute în raport cu vârsta şi nivelul lor de şcolarizare, împreună cu ISJ/ISMB sau alte structuri abilitate, în cadrul echipelor multidisciplinare;
i) la cererea scrisă a părinţilor/reprezentanţilor legali, evaluează nivelul de dezvoltare a copiilor care nu au urmat învăţământul preşcolar şi împlinesc vârsta de 6 ani după data de 31 august şi până la sfârşitul anului calendaristic în care se face înscrierea, în vederea înscrierii în clasa pregătitoare, în conformitate cu metodologia de înscriere a copiilor în învăţământul primar, elaborată de ministerul educaţiei;
j) oferă, la solicitare, sprijin pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital”, prin activităţi de evaluare şi asistenţă psihoeducaţională;
k) se implică, după caz, în formarea cadrelor didactice pe problematică psihoeducaţională şi de specialitate, în parteneriat cu CCD;
l) colaborează cu specialişti şi profesori-logopezi, profesori itineranţi şi de sprijin în consilierea părinţilor ai căror copii au fost diagnosticaţi cu tulburări specifice de învăţare;
m) la finalul grupei mari a grădiniţei, al clasei pregătitoare şi al clasei I, profesorul-consilier şcolar colaborează cu cadrul didactic de la grupă/clasă în vederea formulării observaţiilor privind formarea competenţelor socio-emoţionale în vederea elaborării raportului descriptiv de evaluare;
n) colaborează cu dirigintele în vederea emiterii recomandării cu caracter de orientare şcolară pentru accesul la nivelul următor de şcolarizare, la finalul gimnaziului şi al liceului;
o) colaborează cu membrii Comisiei pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi a discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii (CPEV), la nivelul unităţilor de învăţământ, în vederea implementării Planului naţional de combatere a violenţei şcolare în vederea prevenirii şi reducerii activităţilor şi comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violenţă verbală, fizică, psihologică – bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi ca orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ;
p) realizează formare civică pentru minorii care execută măsura educativă a stagiului de formare civică dispusă printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, potrivit programei-cadru de formare civică, în conformitate cu dispoziţiile în vigoare;
q) consiliază elevele gravide şi elevii părinţi înmatriculaţi în unităţile de învăţământ preuniversitar, prin activităţi specifice şi consultarea/în colaborare cu profesorii-psihologi;
r) propune în cadrul curriculumului la decizia şcolii cursuri opţionale vizând dezvoltarea personală a elevilor;
s) colaborează la elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice;
t) recomandă către alţi specialişti/instituţii cazurile care exced competenţele profesorului-consilier şcolar;
u) elaborează şi aplică instrumente de lucru necesare în demersul de consiliere;
v) participă la managementul cazurilor de violenţă în şcoală conform Procedurii elaborate de Ministerul Educaţiei şi asigură consiliere şcolară şi psihologică victimelor şi autorilor cazurilor de violenţă;
w) dezvoltă şi sprijină implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire şi intervenţie, secundară şi terţiară, care să faciliteze adaptarea şcolii la nevoile elevilor, prin consultarea/în colaborare cu profesorii-psihologi;
x) realizează raportul de activitate anual;
y) îndeplineşte şi alte sarcini alocate, în acord cu prevederile legale în vigoare.